
Fa un any es va retirar després d'una prolífica carrera musical, en un gest no del tot compartit però que, si més no, va servir per acostar-lo una mica a tot un sector de gent que, per edat o per inclinacions ideològiques diverses, no havien tingut massa ocasió de conèixer-lo.
No entraré a analitzar detalladament la seva producció artística, però sí m'agradaria deixar aquí les meves impressions acumulades al llarg de molts anys.
Llach va començar com un jove cantautor amb cançons que tenien un toc d'innocència en una època complicada des del punt de vista polític, el tram final de la dictadura franquista. Va tenir la sort d'estar en el lloc precís i oferir un perfil necessari que lligava un aspecte universitari amb un origen (...) de la Catalunya més profunda, cosa que garantia una puresa cultural. Les lletres dels seus primers treballs eren força directes, sense artificis més enllà dels eufemismes i imatges inversemblants a què obligava la censura, que ell va patir molt

Amb la caiguda del franquisme, Llach va començar l'experimentació musical, una evolució que no abandonarà fins a la seva retirada. D'aquesta segona època (sempre segons la meva modesta classificació, i comptant que les diverses èpoques que aprecio s'encavalquen -no em critiqueu per això-), en guardem algunes peces "simfòniques" de gran format, veritables meravelles acústiques que contenen, a més, missatges de fons molt més elaborats, idees també de gran format en una etapa de gran ambició creativa. Em refereixo, és clar, a Viatge a Ítaca i Campanades a morts, bàsicament, però també a El meu amic el mar i Verges 50, una mica més tard. Aquest format el repetirà encara posteriorment en algunes precioses composicions com Astres i Un pont de mar blava, tots dos treballs magnífics però potser sense la intensitat dels primers. De fet, aquests dos darrers ja ens indiquen la porta d'entrada a la seva última etapa creativa.
Llach, potser cansat de la seva trajectòria habitual, va portar l'experimentació més enllà potser del que el seu públic més fidel podia entendre. La diversificació de formats, col·laboracions molt diverses amb músiques d'altres àmbits, obres de presentació multidisciplinar, van servir per enriquir el seu procés creatiu però li va restar solidesa al conjunt de la seva
obra i a la connexió amb el gran públic. Es van trencar els rituals als que ens tenia acostumats i anava més enllà en un camí que potser només una elit podia entendre. Al mateix temps, mostrava una preocupant manca de frescor en la creació d'aquelles melodies simples que l'havien caracteritzat, i la reiteració del missatge i de les figures retòriques el feien fracassar quan cercava alguna nova cançó que repetís la popularitat dels seus grans èxits, tot i que la recerca de l'èxit amb aquesta forma no ha estat mai el seu primer objectiu artístic. No dic que no hagi fet cançons precioses en els seus últims anys, com Torna aviat, Un núvol blanc, Tendresa, El cafè antic, Si un adéu d'amor, Dóna'm la mà, però no era això, company, no era això... Crec que aquest procés havia de derivar indefectiblement en la retirada final del 2007.


En fi, que podria seguir escrivint molt i molt sobre tot el que ha significat Lluís Llach en les nostres vides individuals i col·lectives, però sospito que ningú tindria esma de llegir-ho, no? Prefereixo que opineu.
Us deixo un vídeo de una de les seves interpretacions més emotives d'Amor particular:
1 comentari:
Sempre gran, en Lluís... al principi costa entrar-hi, potser, però un cop el descobreixes, trobes autèntiques joies!
Publica un comentari a l'entrada