31/1/11

Ulisses, de James Joyce

Fa difícil d'escriure alguna cosa interessant d’una novel·la com l’”Ulisses”. De fet, és considerada de forma comuna com l’obra mestra del s.XX. Com que aquest blog està pensat per exposar les impressions que ens causen les diverses obres culturals i artístiques a les que assistim, parlaré més d’això que pas del llibre en si.

Primer de tot, estan les prevencions que ens produïa abans d’entomar-lo. N’has sentit parlar tant, i amb tanta complexitat, que sembla només estar a l’abast de grans lectors i especialistes. I no tan sols pel volum (més de 1000 pàgines segons l’edició), sinó principalment pel fet que cada pàgina està farcida de referències culturals, paranys, estils narratius heterogenis i línies discursives estrambòtiques o inconnexes.

De fet, un cop comences, costa de situar-se. Sobretot perquè quan comences a entendre la fórmula narrativa i el llenguatge, tot es capgira de sobte en el següent capítol i tornes a sentir-te perdut i desorientat. A voltes no entens molt bé ni tan sols qui és el narrador, o què dimonis està dient. Llavors comença allò tan cèlebre del corrent de consciència (stream of consciousness), en què les paraules brollen tal com les produeix el pensament, amb la qual cosa les frases deixen de tenir estructura, es barregen raonaments fraccionats amb visions puntuals, associacions més o menys lliures, records, emocions, desitjos o propòsits, fins al punt que fins i tot les paraules queden interrompudes moltes vegades a mig expressar. L’única recomanació que puc fer en aquest cas és la de llegir de pressa, sense intentar entendre-ho massa, només provant de “sentir-ho”. A mi em funcionava.

Els personatges principals, Stephen Dedalus i Leopold Bloom, són tremendament complexes, s’intenta gratar en el més profund del seu funcionament conscient i inconscient, tot i l’enorme diferència entre ells. Dedalus (així com altres personatges del voltant), exhibeix una enorme erudició sobre cultura clàssica, filosofia, política, etc. De vegades costa de seguir, així com les referències a la cultura i història gaèlica per als que no n’estem avesats, i que formen part de múltiples converses i discussions de nivells molt diversos.

La diversitat crec que és la gran característica de la novel·la. Joyce exhibeix una plasticitat impressionant, ja que és capaç d’elaborar discursos des d’un llenguatge formalment jurídic, bellament poètic, intel·lectualment filosòfic, descriptivament periodístic, crípticament científic... fins a les expressions més grollerament brutals. I no tan sols pel que fa a la terminologia , sinó també als estils en que es sustenta cada capítol diferent, que tenen una diversitat tal que sembla difícil creure que siguin escrits per un mateix autor.

En tot cas, el treball que hi ha darrera tot el conjunt és ingent, d’una complexitat imponent i un repte per al lector que pot arribar a nivells d’anàlisi o de captació igualment diversos segons la preparació i la disposició. Però, això sí, imprescindible en un moment o altre de la vida.

Finalment, us deixo un post aquí que aporta algunes pistes sobre com encarar la lectura. Que ho gaudiu.

Les BSO de dol: John Barry e.p.d.


"Out of Africa", "Midnight Cowboy", "Born Free" o "James Bond", grandíssimes peces que formen part de la BSO de la nostra vida.


In Memoriam.

30/1/11

THE LONG WALK



Partint de cert desconeixement i de treure conclusions ràpides, vaig pensar que aquesta pel·lícula estava basada en el llibre, “tan lluny com els peus em portin”, que explicava la fugida solitària d’un soldat alemany d’un camp de treball de sibèria.

Les coincidències són significatives, un camp de treball a Siberia després de la 2ª Guerra Mundial, treballs a les mines amb pronòstic curt de supervivència, una fugida durant molts mesos travessant l’antiga Unió Soviètica per arribar, uns a la India, l’altre a Persia.

Quina ha estat la meva sorpresa en descobrir que el film plasmava amb força fidelitat els fets escrits en un llibre escrit pel protagonista de la fugida, un jove polonès. Un llibre amb el mateix nom que la pel.lícula i no exempt de polèmica, ja que l’autor ha estat demandat per una persona que s’atribueix esser el verdader protagonista a traves del qual l’escriptor en va conèixer la història.

Què ho fa que històries tan extraordinàries acabin en èxit? Voluntat, constància al límit, no desistir davant els obstacles i cercar sortides, coneixement del medi i de com afrontar les possibles adversitats i sobretot... sort. Quantes persones hi ha que no podran escriure un llibre perquè no van reeixir en les seves escapades, segurament moltes més que les que varen sobreviure.

Un film correcte que sap transmetre les difícils relacions del grup de fugitius, empesos per la necessitat de mantenir-se junts per tenir més seguretat i amb les tensions pròpies per competir pels recursos, aigua, aliments, roba.

Les cares conegudes d’Ed Harris i Colin Farrell donen solidesa a la projecció, aquest últim en un paper molt treballat de delinqüent i personatge del món marginal pel qui les presons formen part de la seva expectativa de vida.

Paisatges per gaudir, des dels boscos siberians nevats, als deserts de Mongòlia per acabar a les terrasses plantades de té, a les muntanyes de la India. Posats a demanar, hi afegiria alguna imatge més complet del llac Baikal per mostrar, encara que sigui en part, la seva immensitat.


Pel que fa al llibre, la història és d'una gran força personal, l'home passa més de dos anys en terres soviètiques essent acollit per tribus nòmades de Sibèria. Impacta les seqüeles amb les que arriba al seu país, ceguesa parcial per excessiva exposició a la neu i sobretot un pànic institiu als russos que li fa tenir paranoia persecutòria inclús a l'Alemania Occidental.

Malgrat tenir noticies que se n'ha fet una pel.lícula, no tinc constància que s'hagi estrenat a casa nostra.


19/11/10

Jack Nicholson

Una vegada vaig llegir que a Salvador Dalí se li havia concedit una de les majors llibertats que ha conegut el S.XX. Doncs bé, aquesta frase em venia contínuament al cap mentre llegia aquesta biografia de Jack Nicholson: amb quina llibertat més absoluta ha viscut el final del S.XX (i primers del XXI!).
Escrit sense cap ajuda per part de l'actor (les entrevistes que concedeix a la premsa són molt escasses i planificades per desorientar l'entrevistador més avesat), el llibre recull la trajectòria d'un noi de New Jersey apassionat pel cinema i molt segur d'ell mateix, que es va instal·lar a Los Angeles cercant un triomf que va trigar, i que ell pensava aconseguir com a director o productor, però que el va convertir en un dels millors actors de tots els temps.

Què desperta Nicholson en l'espectador que el fa tan especial? Hi ha alguna cosa més enllà d'unes celles anguloses, un somriure burleta i una forma d'actuar histriònica? Segur que sí. En els grans papers que ens ha ofert hi han quedat moments i frases que ja pertanyen a la història del cinema i, per extensió, de la cultura occidental. El cinisme d'aquell somriure que ensenya intimidadorament la part superior de la dentadura es pot veure fulminantment transformat en una mirada intensa, dura i assassina que jutja sense pietat en una transformació animal que el converteix en predador despietat. Penso que aquestes seves creacions provoquen una admiració i respecte derivats d'una por visceral, perquè se l'identifica com allò que, de salvatge, guardem al nostre interior.


Com podríem definir Jack Nicholson? L'adjectiu més acurat que se m'acudeix és calavera. Jack el calavera. Realment, ha fet el que li ha vingut de gust en cada moment, tant en la seva vida privada com en els papers que ha protagonitzat, sobretot a partir d'un punt de notorietat tan brillantment aconseguit. Coneguda la seva afició a determinades drogues i a una molt particular manera d'entendre les relacions amb el sexe femení, la seva vida personal ha estat airejada sovint, sense que ell hagi participat voluntàriament d'aquesta exhibició pública.

Es va convertir en un dels més il·lustres moradors de Mulholland Rd., veí de l'impossible Marlon Brando, el més gran. Encara avui fa una defensa aferrissada de la ciutat de Los Angeles, tot i que és molt diferent d'aquell lloc que el va acollir els anys 60. Potser hi té alguna cosa a veure la seva passió tan coneguda pels Lakers...

Més enllà de la seva llegenda personal, plena d'escàndols, fills legítims i il·legítims, embolics i morts dramàtiques o
episodis escabrosos (és íntim amic de Roman Polanski, p.ex.), el que Nicholson representa és la figura d'un immens actor, d'aquells que justifica per la seva sola presència anar al cinema a veure una pel·lícula. I és que tot sol omple la pantalla i es menja el seu contrincant encara que sigui molt més jove i atractiu.

Pot esgrimir 12 nominacions a l'Oscar, dels quals en va guanyar 3 (per "Algú va volar sobre el niu del cu-cut", "La fuerza del cariño" y "Millor... impossible"). Però, a més, hi ha altres grandíssimes actuacions que han quedat sense premi però que de ben segur ho mereixien: el Jack Torrance de "El resplandor" (The Shining, 1980), el Frank Chambers de "El cartero siempre llama dos veces" (The Postman Always Rings Twice, 1981), el Daryl Van Horne de "Las brujas de Eastwick" (The Witches of Eastwick, 1987), el Joker de "Batman" (Batman, 1989) o el Frank Costello de "Infiltrados" (The Departed, 2006), per exemple.

Què ens espera encara d'aquest enorme personatge? Properament ho sabrem, però coneixent la seva habilitat per triar papers (tret d'honroses excepcions), segur que encara podrem gaudir d'algun personatge que quedi fixat a la memòria viva del cinema.

5/10/10

Spartacus

Poques coses a dir, ja que se n'han escrit veritables tesis doctorals. Només que avui fa 50 anys de la seva estrena. Us deixo algunes fotos interessants.

I afegir un record sentit per Tony Curtis, traspassat fa només 3 dies.

4/10/10

L'elegància de l'eriçó

Aquest celebrat llibre escrit el 2006 per una professora de filosofia francesa ha estat una d'aquelles obres refrescants de l'última dècada. Totes les crítiques la solen valorar molt positivament; va ser número 1 de vendes durant moltes setmanes a França; li van donar el Premi Llibreter francès el 2007; l'han traduïda a 50 llengües... Tot un èxit, ja veieu. A més, el 2009 en van fer la versió cinematogràfica (Le hérisson, de Mona Achache), que haig de confessar que no he vist.

Bé, val la pena? En part sí, ja que amb aquesta frescor que us deia al començament, Barbery fa un clam enormement necessari avui dia a favor de la intel·ligència, la cultura, l'educació, el cultiu d'un mateix i de l'amistat. D'una manera omnipresent a tot el llibre ens ofereix vincles sòlids cap a pilars de la cultura contemporània, ja siguin la literatura russa, el cinema japonès, els grans constructes filosòfico-polítics, la gastronomia... El ventall és riquíssim i ens colpeix molts cops per tots aquells forats que conté la nostra xarxa de coneixements culturals.
D'altra banda, el llibre en sí és un pèl ampulòs, sobrerrecarregat, lent i mancat de ritme, sobretot al començament. Jo en vaig tenir la impressió d'un esquema molt estudiat, un llibre que es va dissenyar a partir d'idees originals i engrescadores, però que després, un cop posades les lletres al paper (o a la pantalla), no s'ha vestit potser prou sòlidament. El plànning del doble discurs solapat, dos punts de vista que es van alternant i confluint progressivament en la història, és una bona elecció.
No em crec prou, però, els personatges. La portera Renée, posseidora d'una vastíssima cultura extraacadèmica, que ha d'amagar de les mirades alienes per culpa d'un trauma infantil (renoi, sí que va caure baix, l'autora, per anar a parar a aquest manit recurs holywodienc); la Paloma Josse, filla d'un ministre, que des dels seus 12 anys i una intel·ligència extremadament superdotada veu la vida amb un sentit crític àcid i ingenu al mateix temps; el nou veí japonès Kakuro Ozu, que esdevé el catalitzador de tots els canvis que s'esdevenen... Tots ells són personatges prou interessants, perduts en un entorn formal, ple de convencions i encotillat, al qual no encaixen. El problema, potser, és que no són prou creïbles, de tan exclusius com són. Tenen les seves debilitats, sí, però una força suprema, capaç de trencar els tabús i convencions de la societat burgesa (alta societat d'esquerres, això sí) on es troben encastats, com en una peixera ;-)
De totes maneres, fa de bon llegir i, si pot ser, segurament la pel·lícula fa de bon veure.

23/8/10

A sang freda

Ben bé, aquest llibre és una crònica, més que una novel·la. Una crònica detallada, descriptiva i analítica, d'un crim múltiple als EUA rurals de començaments dels 60.

Truman Capote ens detalla la vida i la forma de ser de les víctimes, les virtuts i defectes de cadascun dels membres de la família, les obres passades, les il·lusions i projectes, les relacions amb el seu entorn, la seva comunitat...
Però també ens aproxima a la vida dels assassins, de quines són les seves característiques personals, els factors i trajectòria que els portaran a cometre un crim força inexplicable, que deixa tota la comunitat en estat de xoc. I també el patiment dels policies encarregats del cas, els locals i els federals, la desorientació, l'aparició del dolor i la desconfiança en els veïns de tota la vida. I molt més.
El ritme és molt bo, la història flueix amb una cadència adequada, et va atrapant en les seves profunditats i et transporta d'un personatge a un altre, d'un món a un altre. Tot i que el desenllaç és d'allò més previsible (recordem, no és una novel·la), l'interès de saber com deixa la història a cadascun dels personatges et fa seguir-la atentament fins el final sense perdre la força amb què s'inicia. Tots els fets recollits són tractats literàriament amb la mateixa factura, d'una forma sòlida i sense altibaixos.

Per acabar us deixo una foto dels sr. Capote perquè ens faci enveja a tots plegats...

18/8/10

Les Extraordinàries Aventures d'Adèle Blanc-Sec

Tot aprofitant l'estrena de l'adaptació cinematogràfica de les aventures d'Adèle Blanc-Sec, Norma Editorial ha tornat a editar els 4 primers episodis d'aquest còmic certament especial.
N'he fet una rellegida, després de molts anys, i m'ha tornat a sorprendre agradablement. Encara que els còmics d'avui són força més espectaculars i amb tècniques gràfiques molt més desenvolupades, la frescor i lucidesa de Jacques Tardi bé s'ho mereixen.
La història en sí no deixa de tenir un punt d'absurdesa. Els personatges són caricatures mig serioses (una definició pròpia que se m'acut a l'hora de recordar-los) de perfils existents exagerats en les seves debilitats i/o obsessions. La mateixa Adèle no sabem ben bé per quins set sous es troba embolicada en tota una sèrie d'esdeveniments inexplicables i misteriosos. De fet, l'atmosfera (no tan sols a nivell artístic, sinó sobretot a nivell de mentalitat) està molt ben aconseguida, reflectint les diverses formes d'encarar els esdeveniments mig científics i mig sobrenaturals que es van trobant.
De Tardi també hem de recordar sempre aquelles recreacions del paisatge urbà tan detallades, en aquest cas el París de principis del Segle XX. Ens fa fer algunes passejades molt més glamuroses que amb l'Strret View! La documentació de l'autor es revel·la ingent, i sempre entesa com un valor molt important per a la història.
Bé, sense voler allargar-me més, us en recomano vivament la lectura. Un clàssic dels còmics de les darreres dècades.
I una petició: si algú ha vist la pel·lícula dirigida per Luc Besson (la van estrenar el mes d'abril, penso), us agrairia que ens en féssiu cinc cèntims. Tinc curiositat.