
Tanizaki parteix de la importància tant dels detalls com de la concepció global en la construcció dels edificis. Les diferències són patents. L'arquitectura tradicional japonesa prima l'exterior, dissenya teulades enormes, pesants i amb riques ornamentacions, mentre que els interiors són austers, foscos, simples, hi triomfa la profunditat i la subtilitat de les ombres en els espais que hi deixen els objectes. Per la seva banda, els edificis occidentals són molt més alts com a expressió de poder i fortalesa, les taulades símplement serveixen per donar cobert a la pluja i els interiors estan rícament decorats amb materials brillants, plens de llum, superfícies dures i grans comoditats.

Tanizaki evoca apreciacions estètiques de la cultura mil·lenària japonesa, que es tradueixen en les arts pròpies de la seva cultura com el teatre, on és tant important el detall d'un reflexe en la textura de la pell dels actors com la història mateixa. Creu que això s'està perdent per la irrupció d'avenços tecnològics com ara la il·luminació. És important pensar que l'assaig va ser escrit l'any 1933, amb l'expansió desfermada de l'electricitat com a font d'il·luminació. En aquest sentit, ell entén que Japó havia perdut la cursa de la modernitat en haver d'importar els avenços tecnològics derivats de la ciència occidental, cosa que feia entrar en col·lisió la cultura tradicional japonesa amb aquests nous enginys.
Molt recomanable per a tots aquells que tinguin interès en conèixer una mica millor l'essència de la cultura japonesa en particular i l'oriental en general.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada