tag:blogger.com,1999:blog-6642769078692182644.post3981737695534459401..comments2023-07-25T10:12:11.871+02:00Comments on El racó de les impressions i la memòria: Sasha WaltzJordihttp://www.blogger.com/profile/18378120900778736985noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-6642769078692182644.post-14400142577618292882008-07-14T22:15:00.000+02:002008-07-14T22:15:00.000+02:00Doncs, Jordi, crec que això que preguntes també va...Doncs, Jordi, crec que això que preguntes també va ser una sorpresa per als espectadors del muntatge. No sóc, ni molt menys, cap experta en òpera, però a veure si el poc que sé t'ajuda a resoldre alguns dubtes.<BR/>Ja des del segle XVII el ballet tenia gran pes en l'òpera francesa -un dels trets que la diferenciaven de la italiana. Però en aquestes òperes el ball era circumstancial i, bastants cops, posat en calçador! Que hi havia casori: deu minuts de dansa per als nous esposos. Que arribaven els herois de la guerra: s'interrompia l'acció i es feia un ball de lluïment per rebre'ls... (naturalment, sempre seguint les regles estrictes del ballet clàssic). El llibret original de Purcell era més o menys així.<BR/>Waltz, però, fa una cosa totalment diferent: TOT s'explica alhora per la via del cant, la de la dramatització, la de la dansa i la de la instrumentació. Això fa que mentre un personatge, en aquest cas, Dido, canta i representa una conversa amb la seva amiga, la música prengui to de confidència -fixem-nos que té un caràcter molt diferent que el de la primera escena de la fugida, per exemple- i els ballarins completen simbòlicament els sentiments que expressa el text amb un llenguatge original dins la dansa contemporània. El que Wagner va dir-ne obra d'art total.<BR/>I pel que fa a la identificació dels personatges, queda força clara, ja sigui pel rol que adopten en la dansa o també perquè el cantant i el ballarí porten el mateix tret distintiu (un barret, una llarga cabellera, el color del vestit...)<BR/>Tot plegat molt original. He llegit crítics que diuen fins i tot que aquesta òpera dansada ha creat un nou gènere... Això espero, i així poder-ne veure moltes més;)!La Martonahttps://www.blogger.com/profile/13627191541159446710noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6642769078692182644.post-91918173792186424172008-07-14T12:51:00.000+02:002008-07-14T12:51:00.000+02:00Per cert, quan vaig llegir-ne les ressenyes als di...Per cert, quan vaig llegir-ne les ressenyes als diaris, em va sorprendre el fet que els personatges principals estiguessin interpretats per un/a cantant i per un/a ballarí/na al mateix temps (o més). <BR/>Des del meu desconeixement del món operístic: això no crea confusió en la identificació dels personatges? Com se'n surten, aquest cop? És freqüent, fer-ho així?<BR/>Ja ho veus, Martona: estic ple de dubtes...Jordihttps://www.blogger.com/profile/18378120900778736985noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6642769078692182644.post-565100993779013782008-07-14T12:45:00.000+02:002008-07-14T12:45:00.000+02:00De vegades el món ens depara casualitats increïble...De vegades el món ens depara casualitats increïbles. Estic llegint "L'Enèida" de Virgil·li, un deute que tenia des de l'adolescència. I precisament fa un parell de dies he llegit el capítol on Eneas comença la relació amb Dido, reina de Cartago.<BR/>Deixant de banda les significacions històrico-polítiques bastides pel poeta, en la simbologia d'aquesta relació que marcarà el futur d'ambdues civilitzacions, és molt impactant l'exposició de sentiments que fa Dido, l'assumpció de la tragèdia anunciada, la renúncia a tot (a la vida) un cop s'acaba allò que els Déus han impedit. El Destí arrabassa Eneas d'una vida plaent al costat de la vehement reina, i el mena cap a l'aventura deguda, la fundació de Roma. Dido, un personatge clàssic entre els clàssics de la tragèdia, actua com només ho pot fer un esperit absolutament lliurat a l'amor. Brutal, colpidor i deliciós alhora.<BR/><BR/>Celebro que el muntatge de música i dança estigui a l'alçada d'aquest passatge de la literatura clàssica.Jordihttps://www.blogger.com/profile/18378120900778736985noreply@blogger.com